Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου...

Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου...
Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου...

Δευτέρα 4 Ιουνίου 2012

ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΙΕΡΕΜΙΑΣ: «Ο ΤΙΤΛΟΣ, ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ, ΔΕΝ ΠΑΡΕΧΕΙ ΣΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΕΠΕΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΙΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ»


                                Ο δικός μας Π.  Ιερεμίας:

Τιμητικός είναι ο τίτλος του Οικουμενικού πατριάρχη εξηγεί ο μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλουπόλεως Ιερεμίας .




«Σέ ᾽μάς τούς Ορθοδόξους δέν υπάρχει «Πάπας». Λόγω όμως τιμής, καί ειδικά μετά τό Σχίσμα Ανατολής καί Δύσης, καλούμε τόν Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως «Οικουμενικό». Αυτός όμως ο τίτλος δέν τού παρέχει το δικαίωμα νά επεμβαίνει στίς εσωτερικές υποθέσεις τών άλλων Εκκλησιών», σημειώνει χαρακτηριστικά στο κήρυγμά του.

Υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι όλη η Ορθόδοξη πίστη μας είναι μία οικογένεια αυτοδιοικουμένων Εκκλησιών. Άλλες Εκκλησίες αποτελούν Πατριαρχεία και άλλες είναι Αυτοκέφαλες. Όλοι οι Ορθόδοξοι, ανάλογα μέ τό πού κατοικούν, ανήκουν ή σέ κάποιο Πατριαρχείο ή σέ μία Αυτοκέφαλη Εκκλησία.
Και συνεχίζει, «Εμείς οι Έλληνες, για παράδειγμα, ανήκουμε στήν Αυτοκέφαλη Εκκλησία τής Ελλάδος. Όλα όμως τά Πατριαρχεία και όλες οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες είναι ενωμένες μεταξύ τους.
Η ενότητά τους όμως αυτή δέν προέρχεται από τήν εξουσία κάποιου μοναδικού Επισκόπου σέ όλο το Σώμα τής Εκκλησίας, γιατί αυτό το λέγουν οι Παπικοί γιά τήν δική τους «εκκλησία».

Η ενότητα ημών τών Ορθοδόξων προέρχεται από την ενότητά μας στήν ίδια πίστη και από τήν κοινωνία μας στό ιερό Μυστήριο τής Θείας Ευχαριστίας. Πραγματικά, κάθε Πατριαρχείο και κάθε Αυτοκέφαλη Εκκλησία έχουν μεταξύ τους τήν ίδια πίστη καί έχουν ακόμη μεταξύ τους μυστηριακή κοινωνία.

Σέ ᾽μάς τούς Ορθοδόξους δέν υπάρχει «Πάπας». Λόγω όμως τιμής, καί ειδικά μετά τό Σχίσμα Ανατολής καί Δύσης, καλούμε τόν Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως «Οικουμενικό». Αυτός όμως ο τίτλος δέν τού παρέχει το δικαίωμα νά επεμβαίνει στίς εσωτερικές υποθέσεις τών άλλων Εκκλησιών»

Aναλυτικά το κύρηγμα του Ιεράρχη

1. Λέγαμε, αδελφοί μου χριστιανοί, στά προηγούμενα κηρύγματά μας ότι η Εκκλησία, τήν οποία ίδρυσε ο Χριστός στή γή, διά τών Αγίων Του Αποστόλων, είναι ΜΙΑ. Είναι η Εκκλησία στήν οποία ανήκουμε, η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. Οι έξω από τήν Ορθόδοξη Εκκλησία λεγόμενες εκκλησίες, δέν αποτελούν Εκκλησία, αλλά είναι σχίσματα και αιρέσεις. Κυρίως αυτοί οι αιρετικοί είναι δύο. Είναι οι Προτεστάντες και οι Καθολικοί. Αλλά αυτοί οι δύο είναι σχεδόν ένα, γιατί, όπως είπε ένας Ρώσος θεολόγος, ο Αλέξιος Χομιάκωφ (1846), όλοι οι Προτεστάντες είναι κρυφοπαπικοί! Καί ο ίδιος αυτός ο θεολόγος είπε σέ κάποιον παπικό, ο οποίος τόν ερωτησε, πώς νά αποφεύγει τόν προτεσταντισμό: Φύγε από τόν ρωμαιοκαθολικισμό σου!..

2. ῾Ενωμένη ήταν πρώτα η Εκκλησία τού Χριστού, αγαπητοί μου, αλλά χωρίστηκαν απ᾽ αυτήν έπειτα μερικοί χριστιανοί, καί αποτέλεσαν δικά τους τμήματα. Ο πρώτος χωρισμός έγινε στήν περιοχή τής Μέσης Ανατολής τόν 5ο καί 6ο αιώνα. Καί αυτοί πού αποσχίσθηκαν και χωρίστηκαν από τήν Εκκλησία αποτέλεσαν δικές τους εκκλησίες.

Ονομάζονται «Νεστοριανική», «Χαλδαϊκή», «Μονοφυσιτική» εκκλησία, ή «εκκλησίες» μέ διάφορα άλλα ονόματα. Ο δεύτερος χωρισμός έγινε τό 1054. Τότε οι χριστιανοί τής Δυτικής Ευρώπης, υπό τόν πάπα τής Ρώμης, κόπηκαν και αυτοί από τήν Εκκλησία καί αποτέλεσαν καί αυτοί δικό τους τμήμα, τήν λεγόμενη «ρωμαιοκαθολική» ή «παπική» εκκλησία. Όπως τό καταλαβαίνετε, αγαπητοί μου,αυτοί πού αποχώρησαν από τήν Εκκλησία μας καί δέν ανήκουν πιά σ᾽ αυτήν, βεβαίως δέν αποτελούν Εκκλησία. Αυτοί είναι σχισματικοί καί αιρετικοί καί δέν μπορούμε το σχίσμα καί τήν αίρεση νά τά πούμε «Εκκλησία».

3. Στό σημείο αυτό, αδελφοί μου, θέλω νά σάς πώ ότι πρέπει να προσέχουμε τήν έκφραση, πού χρησιμοποιούμε όταν μιλάμε γι᾽ αυτούς, πού έφυγαν από τήν Εκκλησία.

Γι᾽ αυτούς πρέπει νά λέμε τό ρήμα «κόπηκαν» από τήν Εκκλησία μας. Γιατί, άν πούμε απλώς «έφυγαν» ή «χωρίσθηκαν» από την Εκκλησία καί ονομάζουμε μάλιστα καί αυτούς μέ τή λέξη Εκκλησία (όπως λένε πολλοί, «Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία»), τότε φαίνεται ότι καί αυτοί οι αιρετικοί, αποτελούν πραγματικά Εκκλησία. Δηλαδή, κατά τήν άποψη αυτή, η ΜΙΑ Εκκλησία τού Χριστού διαιρέθηκε σε πολλές επιμέρους Εκκλησίες. Μεγάλη αίρεση αυτό, χριστιανοί μου, άν τό πούμε.
Αυτό μάς φέρνει την «θεωρία τών κλάδων», πού λέγουν οι Προτεστάντες. Ότι, δηλαδή, όλοι όσοι πιστεύουν γενικά στον Χριστό, αποτελούν κλάδους τού ενός δένδρου, τής μιάς Εκκλησίας τού Χριστού.

Γιά νά μή πέσουμε στή μεγάλη αυτή πλάνη καί αίρεση, πρέπει νά ξέρουμε καί νά λέμε αυτό τό βασικό, πού σάς είπα καί το ξαναλέγω: Η αληθινή ᾽Εκκλησία τού Χριστού είναι ΜΙΑ, όπως καί η αλήθεια είναι μία ενώ τά ψέματα είναι πολλά. Η ΜΙΑ αυτή Εκκλησία είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία μας. Όσοι κόπηκαν από αυτό τό θείο Δένδρο, πού φύτευσε ο Χριστός στή γή καί πότισε μέ τό Αίμα Του, αυτοί, λέγω, πού κόπηκαν από το Δένδρο αυτό τής Εκκλησίας, ξεράθηκαν, δέν είναι πιά μέλη τής Εκκλησίας.

Δέν δεχόμαστε λοιπόν, αδελφοί μου χριστιανοί, τόν όρο «διηρημένη Εκκλησία»• τόν θεωρούμε εσφαλμένο καί αιρετικό, γιατί προσβάλλει καί βλασφημεί τήν Ορθόδοξη ᾽Εκκλησία μας, την Οποία θεωρούμε ακεραία καί όχι «κουτσουρεμένη», ώστε νά την πούμε «διηρημένη».

4. Αλλά άς έλθουμε στά δικά μας: Όλη η Ορθόδοξη πίστη μας είναι μία οικογένεια αυτοδιοικουμένων Εκκλησιών. Άλλες Εκκλησίες αποτελούν Πατριαρχεία και άλλες είναι Αυτοκέφαλες.
Όλοι οι Ορθόδοξοι, ανάλογα μέ τό πού κατοικούν, ανήκουν ή σέ κάποιο Πατριαρχείο ή σέ μία Αυτοκέφαλη Εκκλησία. Εμείς οι Έλληνες, για παράδειγμα, ανήκουμε στήν Αυτοκέφαλη Εκκλησία τής Ελλάδος. Όλα όμως τά Πατριαρχεία και όλες οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες είναι ενωμένες μεταξύ τους. Η ενότητά τους όμως αυτή δέν προέρχεται από τήν εξουσία κάποιου μοναδικού Επισκόπου σέ όλο το Σώμα τής Εκκλησίας, γιατί αυτό το λέγουν οι Παπικοί γιά τήν δική τους «εκκλησία».

Η ενότητα ημών τών Ορθοδόξων προέρχεται από την ενότητά μας στήν ίδια πίστη και από τήν κοινωνία μας στό ιερό Μυστήριο τής Θείας Ευχαριστίας. Πραγματικά, κάθε Πατριαρχείο και κάθε Αυτοκέφαλη Εκκλησία έχουν μεταξύ τους τήν ίδια πίστη καί έχουν ακόμη μεταξύ τους μυστηριακή κοινωνία.
Σέ ᾽μάς τούς Ορθοδόξους δέν υπάρχει «Πάπας». Λόγω όμως τιμής, καί ειδικά μετά τό Σχίσμα Ανατολής καί Δύσης, καλούμε τόν Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως «Οικουμενικό». Αυτός όμως ο τίτλος δέν τού παρέχει το δικαίωμα νά επεμβαίνει στίς εσωτερικές υποθέσεις τών άλλων Εκκλησιών.

5. Τί πιστεύουμε γιά τήν Εκκλησία μας εμείς οι Ορθόδοξοι; Πιστεύουμε, πρώτον: Ότι φυλάσσει καί διδάσκει τήν ορθή πίστη γιά τον Θεό. Δεύτερον: Η Ορθόδοξη Εκκλησία δοξάζει τόν Θεό μέ ορθή λατρεία. Καί ακριβώς γι᾽ αυτά τά δύο, διότι η Εκκλησία μας έχει ΟΡΘΗ ΠΙΣΤΗ καί ΟΡΘΗ ΛΑΤΡΕΙΑ, γι᾽ αυτό καί λέγεται ΟΡΘΟΔΟΞΗ. Και τρίτον γιά τήν ορθόδοξη Εκκλησία μας πιστεύουμε ότι είναι η ΜΟΝΗ Εκκλησία επί τής γής. Στήν συνέχεια τών κηρυγμάτων μας αυτών θά αποδείξουμε, μέ τήν Χάρη τού Θεού, αυτά τά τρία.

Μέ πολλές ευχές,
† Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας
Επιμέλεια: Νίκος Χατζόπουλος-agioritikovima.gr
Το κήρυγμα αναδημοσιεύουμε από τον Ορθόδοξο Τύπο, 1/6/2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου