Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου…

Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου…
Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου…

Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021

Ανοικτή Επιστολή του Νίκου Δρόλαπα στην Μενδώνη για Παπαλουκά, Μουσεία, Δελφικό Ελαιώνα και Ειδικό Σχολείο Άμφισσας...

Ανοικτή Επιστολή του Νίκου Δρόλαπα 

 

  Στην Υπουργό Πολιτισμού


 κ. Λίνα Μενδώνη


                                                                          

Αξιότιμε Κυρία Υπουργέ,

     Με την ευκαιρία της εδώ επισκέψεώς σας στη Φωκίδα, στην Άμφισσα και τους Δελφούς, θα μου επιτρέψετε να θέσω υπόψη σας, επιγραμματικά, τους έντονους προβληματισμούς της τοπικής κοινωνίας για την ανάστροφη πορεία των πολιτισμικών θεμάτων της περιοχής μας. Οδυνηρά όσα ζούμε, σε παρελθόντα και παρόντα χρόνο. Ολιγωρίες, υποβάθμιση, λαθεμένες επιλογές, ανερμάτιστες πολιτικές.

Ι.-  ΜΟΥΣΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΣΤΕΓΑΖΟΝΤΑΙ

      Ο Δήμος Δελφών και η Αντι - Περιφέρεια αρνούνται να παραχωρήσουν στέγη για τρία Μουσεία, με πρώτο, το Λαογραφικό Μουσείο της Εταιρείας Φωκικών Μελετών, μαζί με την ιδιωτική Συλλογή του ιδίου δημιουργού του, συμπολίτη μας Λαογράφου και Συγγραφέα κ. Γιώργου Κουτσοκλένη, που θέλει να προσφέρει ένα έργο ζωής και κάποιοι δεν τον αφήνουν. Από τα πλέον αξιόλογα της Ελλάδας, με 3.500 εκθέματα, περιφερόμενο επί μία δεκαετία από αποθήκη σε αποθήκη.

     Το δεύτερο, Λαογραφικό Μουσείο «Δημήτρη Σανιδά», ο συλλέκτης αναγκάσθηκε να ανεγείρει νέο κτίριο στο ορεινό χωριό του, τις Κολοβάτες, για να το στεγάσει.

     Το τρίτο, το Ιστορικό Μουσείο του συλλέκτη Αντώνιου Μόσχου, σε ενοικιασμένο κτίριο, ελλείψει χώρου, εκθέτει τη μισή συλλογή του.         

     Όταν, για τη στέγασή τους είχε διατεθεί πίστωση ενός εκατομμυρίου ευρώ για τη μετατροπή των κτιρίων του παλαιού νοσοκομείου της Άμφισσας σε μουσειακό χώρο.

     Ο τέως Δήμαρχος αρνήθηκε πεισματικά την εγκατάσταση των μουσείων αυτών στον ειδικά διαμορφωμένο αυτό χώρο, ενώ, ο νυν Δήμαρχος προτίμησε να το διαθέσει στις υπηρεσίες του Δήμου, αγνοώντας, το τι θα σήμαινε για το τόπο μας η λειτουργία τους.   

ΙΙ.-  ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΠΥΡΟΥ ΠΑΠΑΛΟΥΚΑ ΣΤΗΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΑΜΦΙΣΣΑΣ  -  ΤΑ ΑΝΘΙΒΟΛΑ ΑΦΕΘΗΣΑΝ ΣΤΗ ΦΘΟΡΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

     Πέρασαν σαράντα χρόνια, από το 1978, όταν είχαμε αναδείξει την ανάγκη διάσωσης του ζωγραφικού διακόσμου του Καθηγητή του Ε.Μ.Π.  Σπύρου Παπαλουκά στην Ιερά Μητρόπολη Άμφισσας, λόγω των ζημιών που είχαν υποστεί οι περιμετρικές τοιχοποιϊες του Ναού από τους σεισμούς της περιόδου εκείνης.

     Με το έργο που κατασκευάζεται σήμερα, με μεγάλη καθυστέρηση,  ενισχύθηκαν μόνον οι τοίχοι που είχαν ρωγμές.  Στους υπόλοιπους τοίχους δεν έγιναν τσιμεντενέσεις ώστε να λειτουργούν όλοι ως ενιαίο σύνολο και να αντέχουν σε μελλοντικές καταπονήσεις και αποκολλήσεις επιχρισμάτων, για να διασώζεται το οικοδόμημα και οι τοιχογραφίες, για πάντα.

     Οι αγιογραφίες, Βυζαντινής νοοτροπίας, ολοκληρώθηκαν με τη μέθοδο των Ανθιβόλων, τα οποία αποτελούν έργα τέχνης ανυπολόγιστης αξίας. Παρουσιάζουν τα προσχέδια των εικόνων με κάρβουνο  στο πραγματικό μέγεθός τους επάνω σε ριζόχαρτο, το οποίο τρυπούσε στα κατάλληλα σημεία και το τοποθετούσε στο έτοιμο υπόστρωμα του τοίχου. Με τη χρήση καρβουνόσκονης, που διαπερνούσε το χαρτί, αποτυπωνόταν η σκιά των εικόνων που ενσωμάτωσε στο έργο των τοιχογραφιών του. Τα Ανθίβολα αποτελούν σπάνιο εικαστικό θησαυρό μεγάλης αξίας.

     Το Κληροδότημα της  Άννης Γαζή – Καρέλλα, με το παραδοσιακό κτίριο που δώρισε στον Δήμο Δελφών, λίγα μέτρα απέναντι του Ι.Ν. της Μητροπόλεως, είναι η ενδεδειγμένη θέση για να μεταφερθούν εκεί τα  πρωτότυπα Ανθίβολα, πότε όμως ; ; όταν, επί είκοσι και πλέον χρόνια έχουν παραδοθεί στη φθορά του χρόνου και παραμένει άγνωστο το έργο αυτό…; 

ΙΙΙ.-  ΔΕΛΦΙΚΟ ΤΟΠΙΟ  -  ΕΛΑΙΩΝΑΣ ΑΜΦΙΣΣΑΣ

     Πέρασαν οκτώ χρόνια από τη μεγάλη πυρκαγιά της 05-08-2013, τότε που κάηκε η καρδιά του Ελαιώνα Άμφισσας και του Δελφικού Τοπίου. Από τότε που από Μνημείο έγινε χωράφι, παραμένοντας στην ίδια κατάσταση όπως την πρώτη μέρα της φωτιάς, χωρίς καμία αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος, χωρίς καν έργο πυροπροστασίας του, παρά το γεγονός ότι είναι μεγάλος ο αριθμός των πυρκαγιών που τον απειλούν κάθε χρόνο.

     Όπως, απροστάτευτη άφησαν την Ιερά Μονή της Βαρνάκοβας που κάηκε ολοσχερώς. Βέβαια, από πλήρη αδιαφορία των αρμοδίων, χωρίς προστασία παραμένουν και άλλα σημαντικά Μνημεία του τόπου μας, όπως η Ιερά Μονή του Προφήτου Ηλιού στο Χρυσό, το πευκόφυτο ιστορικό Κάστρο των Σαλώνων, του οποίου τα εμβληματικά κτίσματα κατακρημνίζονται με το χρόνο, χωρίς καμία μέριμνα, κ.ά.

IV.-   ΕΙΔΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΜΦΙΣΣΑΣ  -  ΜΕ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟΥ

     Στην Άμφισσα τα κτίρια των δύο Ειδικών Σχολείων, δεν κατασκευάζονται στο ίδιο οικόπεδο που αγοράσθηκε πανάκριβα για το σκοπό αυτό, επειδή ο τοπικός Βουλευτής και η Διευθύντρια του Ειδικού Σχολείου ( σύζυγός του ) επέλεξαν για τους δικούς τους λόγους να κατασκευάσουν τριώροφο κτίριο  για το ένα μόνο Ειδικό Σχολείο στον προαύλειο χώρο του Μαρκίδειου 1ου Δημοτικού  Σχολείου Άμφισσας, το οποίο είναι χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο κτίριο και ανήκει στο ομώνυμο Κληροδότημα.

     Το υπό κατασκευή κτίριο, δεν διαθέτει όλες τις ειδικές προδιαγραφές, καλύπτει μεγάλο μέρος της προσόψεως του διδακτηρίου και κυρίως δεν έχει καμία αισθητική συνάφεια με το διατηρητέο κτίριο, το οποίο, αποτελεί μνημείο συλλογικής μνήμης γενεών και γενεών μαθητών και αποτελεί το πιο φωτογραφούμενο σημείο της Άμφισσας, αφού η όψη του έχει ως φόντο το Κάστρο της Ωριάς.  

     Όμως, κατά την εκσκαφή των θεμελίων ανευρέθηκαν σε δύο σημεία τα τείχη της πόλης, πιθάρια, σκύφοι, κλπ. και οι εργασίες έχουν διακοπεί και όλοι περιμένουν το θαύμα, μήπως τεθεί σε εφαρμογή η αρχική επιλογή της ανέγερσης των Ειδικών Σχολείων μαζί στο αγορασθέν οικόπεδο, όπως είναι και το σωστό.

     Τα εν λόγω ευρήματα, δεν θα πρέπει να καταχωθούν, όπως συνέβη με τους κιβωτιόσχημους τάφους του αρχαίου νεκροταφείου της πόλης κάτω από το κτίριο της Αστυνομίας, ή, το παιδικό νεκροταφείο της Παιδικής Χαράς, ή, να παραμείνουν εκκρεμότητες όπως άνωθεν της πρώην Νομαρχίας, που ενώ αφαιρέθηκαν τα μωσαϊκά και τα άλλα ευρήματα, ο κεντρικός δρόμος έκλεισε δημιουργώντας επί δεκαπέντε χρόνια κυκλοφοριακό χάος στη πόλη.

 VΙ.-   ΚΑΤΑΠΤΩΣΕΙΣ ΒΡΑΧΩΝ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΧΩΡΟ ΔΕΛΦΩΝ

     Οι καταπτώσεις βράχων στον Αρχαιολογικό Χώρο Δελφών αποτελούν ένα πολύ σοβαρό και δυσεπίλυτο ζήτημα, λόγω των αυξημένων κινδύνων για τους διερχόμενους και τους επισκέπτες των Δελφών και της αδυναμίας  εκτροπής της κυκλοφορίας.  Όμως και για το ζήτημα αυτό δεν υπήρξε το ανάλογο ενδιαφέρον από τα πολιτικά πρόσωπα της Φωκίδας, αλλά και τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες.

     Σύμφωνα και με το δελτίο τύπου του κ. Βουλευτή, ο απροσδιόριστος χρόνος εκτέλεσης των επικίνδυνων αυτών εργασιών εκτιμάται για το έτος 2025 και έτσι αναδεικνύεται το γεγονός, ότι, χάθηκε πολύτιμος χρόνος οκτώ ετών και τώρα λόγω πανδημίας πέραν του έτους, με τη διακοπή ή και τον περιορισμό της κυκλοφορίας στο εθνικό δίκτυο, που θα ήτο δυνατή η εκτέλεση των εργασιών αυτών με χαρακτήρα υπερεπείγοντος και για την άμεση χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους.  

     Επειδή, η Φωκίδα, του Πολιτισμού και της Ιστορίας, δεν μπορεί να παραμένει άλλο ως αδειανή φωτογραφία,

     Επειδή, χρειαζόμαστε τις συνθέσεις και όχι τις αντιθέσεις.

     Επειδή, μετά το πέρας της σύσκεψης στην Άμφισσα θα ακολουθήσουν δηλώσεις προς τα μέσα ενημέρωσης,

     Επειδή οι δηλώσεις και θέσεις σας, ίσως, αποτελέσουν το έναυσμα για τους αιρετούς του νομού, να αναθεωρήσουν, έμπρακτα, όσες από τις επιλογές τους εμπεριέχουν σαφή δείγματα αστοχίας, παρακαλείσθε όπως τοποθετηθείτε και επί των ανωτέρω θιγομένων ζητημάτων, αν το κρίνετε σκόπιμο, καθόσον, ως κορυφαίος Υπηρεσιακός παράγοντας του Υπουργείου στο οποίο σήμερα προΐσταστε, διασώσατε περισσότερα από όσα ήταν δυνατόν να διασωθούν στον τομέα του Πολιτισμού και σήμερα ως Υπουργός, αναμένουμε, ότι θα προσδώσετε πνοή ελπίδας.-  

                                                                                           Άμφισσα 20.09.2021

Με Εκτίμηση

 

Νίκος Δρόλαπας

Πολιτικός Μηχανικός

 

                                                                     Ανθίβολα

 

                   

    Το ‘’νέο’’ κτίριο, χωρίς καμία αισθητική συνάφεια με το διατηρητέο κτίριο, σκόπιμα απεικονίζεται στο βάθος, ενώ καλύπτει τη μισή πρόσοψη του Σχολείου.                          

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου