Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου...

Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου...
Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου...

Κυριακή 14 Απριλίου 2013

Μαρίνα Ιτέας...το χρονικό του εγκλήματος περιλαμβάνει ιστορικά ευρήματα;;;...



  Πως ξεκίνησε…


 Για την ιστορία,  το έργο άρχισε το 1992 όταν οι τότε κρατούντες  αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα τεράστιας υποδομής και σημασίας έργο στην ανοιχτή παραθαλάσσια πλευρά της Ιτέας.
 Ξεκίνησαν την κατασκευή μιας μεγάλης Μαρίνας με στόχο την φιλοξενία τουριστικών σκαφών αναψυχής τα οποία μέχρι τότε είχαν μοναδική διέξοδο προσέγγισης το Γαλαξίδι.

 Άρχισε λοιπόν η κατασκευή της Μαρίνας Ιτέας επί δημάρχου Τάκη Μανδρέκα και επί  υπουργού  Νίκου Γκελεστάθη. Κατασκευάστηκε χερσαία ζώνη μέσα στην θάλασσα, οι παλαιότεροι θυμούνται τα  περίφημα «μπλοκς», τα τσιμέντινα κουτιά με τα οποία μετατράπηκε  η θάλασσα σε χερσαία περιοχή.
26.000 τ.μ. εμβαδόν θαλάσσιας ζώνης απαίτησε το μεγάλο αυτό λιμενικό έργο.

 Η κατασκευή της παρουσίασε διακυμάνσεις και καθυστερήσεις ευθύς εξ αρχής, διότι το λιμάνι στο σημείο εκείνο, σωζόταν αυτούσιο σχεδόν, όλο πέτρινο, της ίδιας μορφής με του Γαλαξειδιού


Ακριβώς εδώ δημιουργήθηκε η Μαρίνα Ιτέας το 1992

Η παλαιότητα και η ομοιότητα με το ιστορικό λιμάνι Γαλαξειδίου στα υλικά και την μορφή διακρίνεται στην φωτο του 1913. 



και οι ενάλιες αρχαιότητες είχαν κατασκηνώσει στην πόλη. Οι τεράστιες πέτρες που από το πέρασμα των χρόνων είχαν λειανθεί από το κύμα, συγκεντρώθηκαν με κόπο, καθαρίστηκαν και είπαν ότι θα χρησιμοποιηθούν κάπου...

 Κατά τις εργασίες οι αρχαιολόγοι συνέλεγαν στοιχεία, διότι η πόλη μπορεί να χτίστηκε το 1832 αλλά το μέρος υπήρχε σαν ελώδης παραλία με Ιτιές. Και όπως πολύ εύκολα γίνεται αντιληπτό όταν στα 500 μέτρα ( Κίρρα ) υπάρχουν σημαντικότατες αρχαιότητες, όταν σε όλο το μήκος της δυτικής ακτής (Καμιώτισσα Τριταίας) ανακαλύπτονται τείχη, τάφοι κλπ, όταν στα θεμέλια κάθε σπιτιού, στην αυλή κάθε αποθήκης, στο χώμα κάθε κτήματος υπάρχουν αρχαία ευρήματα, δεν υπήρχε κανένας λόγος να διακοπεί η ιστορία και να προσπεράσει την ενδιάμεση τοποθεσία (Ιτέα)...Άλλωστε ακόμη και στα δύο νησάκια του κόλπου της Ιτέας υπάρχουν αρχαία ευρήματα...

Άρα, για να κατασκευαστεί η μαρίνα, ξηλώθηκαν οι αρχαίες πελεκητές πέτρες του λιμανιού και θα περιμέναμε κάποια σχετική έκθεση καταγραφής των ευρημάτων. Πολλοί θυμούνται καλά τις εργασίες των εναλίων. Άρα θα πρέπει να υπάρχει η έκθεση. 


                              Οι αντιδράσεις των κατοίκων…

Στην συνέχεια κι ενώ τα χρόνια περνούσαν και άλλαξε το πολιτικό σκηνικό, κατασκευάστηκαν 24.700 τμ υπό διαμόρφωση  περιβάλλων χώρος και κτιριακές εγκαταστάσεις εν μέσω ισχυρών κι έντονων αντιδράσεων από τους κατοίκους της πόλης – κυρίως της παραθαλάσσιας ζώνης – οι οποίοι εξέφρασαν τόσο δυναμικά τους φόβους τους μήπως τους  κλείσουν την θέα  τα κτίρια της Μαρίνας ώστε οι εργασίες καθυστέρησαν δραματικά.

  Μάλιστα ο τότε Αντινομάρχης και μετέπειτα  Δήμαρχος Άμφισσας Ασημάκης Ασημακόπουλος υπό την εποπτεία του τότε Νομάρχη Αποστόλη Καραχάλιου,  είχε προτείνει την ιδιωτικοποίηση της Μαρίνας και την  παραχώρησή της στον Ιταλικό κολοσσό Καλτσεστρούτσι προκειμένου να γίνει Μεσογειακό κέντρο ελλιμενισμού η Ιτέα αλλά και πάλι οι κάτοικοι ξεσηκώθηκαν – τότε ο όρος ιδιωτικοποίηση ήταν ξορκισμένος.

Χαρακτηρίζεται ¨Τουριστικός Λιμένας Ιτέας» συμπεριλαμβανομένου και του αγκυροβόλιου στα Τριζόνια…

Στις 16 Φεβρουαρίου του 2000 επί βουλευτείας στο Νομό του τότε Υφυπουργού Υγείας  Δημήτρη Θάνου,  ο τότε υπουργός Ανάπτυξης Ευάγγελος Βενιζέλος λαμβάνοντας υπόψη– επί προεδρίας και διαμάχης Κουτρόγιαννου και Μπήλιου- την αίτηση του Λιμενικού Ταμείου Φωκίδας του 1998, την απόφαση περί αναθεωρήσεως της Χερσαίας Ζώνης του Λιμένα Ιτέας, την απόφαση έγκρισης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Ιτέας – Κίρρας του 1987, την απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου Ιτέας του 1997 κι ένα σωρό άλλα έγγραφα, ενέκρινε  την χωροθέτηση  ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ στην θέση «ΜΑΡΙΝΑ» του κόλπου Ιτέας,  δυναμικότητας 146 θέσεων ελλιμενισμού και 60 θέσεων εναπόθεσης  σκαφών στην ξηρά, ορίζοντας φορέα διαχείρισης το Λιμενικό Ταμείο.
Υπάρχουν δύο στοιχεία στην συγκεκριμένη υπουργική απόφαση:
Η Μαρίνα γίνεται Τουριστικός Λιμένας για τον απλούστατο λόγο ότι δεν πληροί τις προϋποθέσεις να είναι Μαρίνα  χωρίς τα προβλεπόμενα πολλά και μεγάλα  κτίρια αλλά και την λειτουργία υποδομών φιλοξενίας –ελέγχων, σίτισης κλπ- για τα οποία όπως αναφέραμε προηγουμένως υπήρξαν σκληρές και συντονισμένες αντιδράσεις αλλά και  χωρίς την δυνατότητα επισκευής και συντήρησης σκαφών, όπως προβλέπει ο κανονισμός λειτουργίας. Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι το έργο με τον κωδικό ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΙΤΕΑΣ περιλαμβάνει και το Αγκυροβόλιο Τροιζονίων, έργο που κατασκευάστηκε υλοποιούμενης της επιθυμίας του Δημήτρη Θάνου για την Δωρίδα αλλά -όντας σε μικρή απόσταση μεταξύ τους- δεν επιτρεπόταν η ύπαρξη δύο ίδιων λιμενικών έργων στην περιοχή.   
Επίσης αποφασίστηκε η αποκατάσταση του λειτουργικού προβλήματος.

Αποκαλύπτεται επίσημα  το λειτουργικό πρόβλημα…αλλά και τα υποχρεωτικά οικοδομήσιμα 711τμ!..

Αναπτύσσοντας τους όρους δόμησης οι εμπειρογνώμονες του Υπουργείου ανακαλύπτουν το λειτουργικό πρόβλημα της Μαρίνας: η κυματική διείσδυση μέσα στις λιμενολεκάνες απαιτεί συμπληρωματικά έργα ανάσχεσης των κυματισμών για την ασφάλεια των σκαφών, διαφορετικά ο ελλιμενισμός θα είναι επισφαλής.

 Ταυτόχρονα το υπουργείο εντοπίζει ως  σημαντικότατο θέμα για την εκμετάλλευσή της, δηλαδή την παραχώρηση σε ιδιώτη,  την  έλλειψη χώρου επισκευής σκαφών, δηλαδή καρνάγιου.

 Παράλληλα επιβάλλει μια σειρά όρων δόμησης πολύ αποκαλυπτικών για την λειτουργία του «Τουριστικού Λιμένα» όπου αποδεικνύεται ότι το επιβαλλόμενο εμβαδόν του κτιριολογικού προγράμματος προς χρήση και εκμετάλλευση στην χερσαία ζώνη είναι 711τμ και όχι τα ελάχιστα κτίρια που έχουν γίνει μέχρι τώρα: αποκαλυπτικό είναι το σχετικό έγγραφο του τότε Υπουργού Ανάπτυξης.
Το 2004 αλλάζει και πάλι το πολιτικό σκηνικό και η νέα διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου παραλαμβάνει οριστικά το έργο με Πρωτόκολλο Διοικητικής Παραλαβής και μεταφέρει  την έδρα του στον χώρο της Μαρίνας. Καταρτίζεται σύμβαση παραχώρησης του Τουριστικού Λιμένα από το Υπουργείο Ανάπτυξης στο Υπουργείο Τουρισμού με σημαντική καθυστέρηση λόγω των διαδικασιών μεταφοράς από το ένα Υπουργείο στο άλλο.
Η πρώτη μεγάλη πρόκληση είναι το λειτουργικό πρόβλημα και για το συμπληρωματικό έργο της λιθορριπής δια  διορθωτικών επεμβάσεων όπως επιμήκυνση του προσήνεμου μώλου με φυσικούς ογκολίθους κατά 20μ καθώς κι εξωτερική επένδυση του υπήνεμου ακρομωλίου από φυσικούς ογκολίθους σε μήκος 25μ και εύρος 4-5 μ.
 Συντάσσεται Μελέτη περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου «Συμπληρωματικά έργα προσήνεμου μώλου Μαρίνας Ιτέας» προς την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες, η οποία και περνάει όλα τα στάδια των εγκρίσεων καθώς και Μελέτη Βιωσιμότητας της Μαρίνας ως ανταγωνιστικό προορισμό.

                            Το «αποτρεπτικό»  μίσθωμα…

 Παράλληλα ξεκινούν διαπραγματεύσεις με το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης για την άδεια λειτουργίας του Τουριστικού Λιμένα Ιτέας με μείωση του ετήσιου ανταλλάγματος που προκύπτει σύμφωνα με τον ακολουθούμενο τύπο υπολογισμού του που φτάνει τις 177.000 ευρώ  μηνιαίο μίσθωμα για το Λιμενικό ταμείο ενώ για ιδιώτη φτάνει τις 354.000.
Τον Φεβρουάριο του 2005 έρχεται στην Μαρίνα ο τότε Υπουργός Τουρισμού Δημήτρης Αβραμόπουλος ο οποίος και δεσμεύεται να μειώσει το μίσθωμα προς το Λιμενικό Ταμείο. Όμως αν μειωθεί το μίσθωμα τότε το έργο υποβιβάζεται σε αγκυροβόλιο και γίνεται δίδυμο με τα Τριζόνια…
  Ταυτόχρονα προωθείται η ένταξη της Μαρίνας σε πρόγραμμα χρηματοδότησης προκειμένου να ολοκληρωθούν τα απαιτούμενα έργα αποκατάστασης αλλά και να βρεθεί ιδιώτης επενδυτής.

                                   Το «αμαρτωλό»  ΠΑΜΦΩΚΙΣ…

 Παράλληλα κι ενώ «τσάρος» της Οικονομίας είναι ο συμπατριώτης μας Γιώργος Αλογοσκούφης, το Λιμενικό ταμείο Φωκίδας απευθύνεται με υπόμνημα στο Υπουργείο για το θέμα της Μαρίνας ενώ ενημερώνεται και ο τότε Νομάρχης και νυν δήμαρχος Δελφών  που μέσω  της  Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών κοινοποιεί στο Λιμενικό Ταμείο τα υπολειπόμενα έργα στην χερσαία ζώνη της Μαρίνας.

Η ανταπόκριση του Γ. Αλογοσκούφη στο υπόμνημα του Λιμενικού Ταμείου ήταν άμεση  και αποφασίζει να παρέχει στην Φωκίδα το περίφημο Ειδικό Πρόγραμμα  ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ  με τρία μεγάλα αναπτυξιακά έργα από τα οποία πρώτο ήταν η Μαρίνα Ιτέας.

 Τα άλλα δύο ήταν το χιονοδρομικό Κέντρο Βαρδουσίων και το Περιβαλλοντικό Κέντρο Άμφισσας και μάλιστα προεδρεύει ο ίδιος στην επιτροπή παρακολούθησης του Προγράμματος, το οποίο αργότερα τροποποιήθηκε, μοιράστηκε ανά το Νομό και στην συνέχεια χάθηκε…

Μετά από αυτά και ενώ μπαίνουμε σε τροχιά αυτοδιοικητικών εκλογών  η Νομαρχία εκπονεί για λογαριασμό του Λιμενικού Ταμείου Φωκίδας και προκειμένου να αντιμετωπιστεί η χρόνια υπολειτουργία του έργου, μελέτη εύρεσης ιδιώτη που θα αναλάβει την λειτουργία της Μαρίνας Ιτέας.
Γίνονται επίσημες δηλώσεις (στην γράφουσα) ότι «ενδεχομένως να συμπεριληφθεί στους όρους διάθεσης η διορθωτική επέμβαση που απαιτείται για την αποκατάσταση του κατασκευαστικού λάθους του έργου που αφορά σε πρόβλημα  ασφάλειας από τον κυματισμό, ένα σοβαρότατο λειτουργικό πρόβλημα όπως  αποδεικνύεται μια που αρκετά σκάφη ιδιωτών υφίστανται ζημιές με αποτέλεσμα μεταφέρονται  αλλού.
Τα έργα δεν έχουν προχωρήσει αλλά και σε ό, τι αφορά τα κτιριακά έργα πρόκειται για μύθο. Η Μαρίνα δημιουργήθηκε ως τέτοια και δεν μπορεί να λειτουργήσει ως χώρος περιπάτου»…
  Σε ερώτησή μας  γιατί κρίθηκε απαραίτητο η ανίχνευση ενδιαφέροντος και η εξεύρεση ιδιώτη να γίνει μέσω μελέτης και όχι με απλή πρόσκληση ενδιαφέροντος, η απάντηση ήταν  ότι «οι συγκεκριμένες προσκλήσεις είναι σύνθετες και απαιτούν ειδική τεχνογνωσία και ορολογία προκειμένου να λειτουργήσουν οι όροι ιδιωτικοποίησης και παραχώρησης χρήσης και επομένως ήταν απαραίτητο να γίνει με αυτό τον τρόπο η διαδικασία.
 Αλλά από την στιγμή που θα παραδοθεί στο Λιμενικό Ταμείο η μελέτη, θα  είναι πλέον ευθύνη του φορέα ο τρόπος  εφαρμογής της»…
Στην συνέχεια, μετά τον Καλλικράτη, πληροφορηθήκαμε την αλλαγή και μείωση του μισθώματος, τις ενέργειες, την προκήρυξη και...το ΤΑΙΠΕΔ!                                  

Ο επίλογος της ήττας…

 Η ζοφερή πραγματικότητα ξεπερνά την πιο εφιαλτική φαντασία. Είναι γεγονός ότι η Μαρίνα έχει δοθεί πριν ή δοθεί επισήμως...αμαχητί! 
Θα περίμενε κανείς ότι για τα μάτια του κόσμου κάποιος από τους αιρετούς θα έκανε μια προσπάθεια, μια προσφυγή. Σε ΟΛΕΣ τις άλλες περιοχές της χώρας οι δήμοι πήραν την σκυτάλη και προσέφυγαν στο ΣτΕ. Από την αρμόδια Αντιπεριφέρεια δεν έχουμε, γενικά,  απαιτήσεις. Γνωρίζουμε τί να περιμένουμε. Ο Δήμαρχος όμως για ποιο λόγο δεν προσέφυγε στο ΣτΕ όπως έγινε σε όλη την Ελλάδα; 
 Επειδή λοιπόν υπάρχει ένα μικρό παράθυρο ακόμη, αξιοποιείστε τις έρευνες των εναλίων που έγιναν τότε και άντε να δούμε καμιά κίνηση. 
Διαφορετικά, βγείτε και πείτε ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ!


7 σχόλια:

  1. Θα σας δώσω ένα λόγο για τον οποίο πιστεύω οτι δεν ενδιαφέρονται οι αιρετοί μας για την Μαρίνα και τον οποίο εγώ προσωπικά θεωρώ πολύ σοβαρό.
    Εχουν υιοθετήσει και ασπαστεί πλήρως τις απαιτήσεις της S&B. Θεωρούν την Φωκίδα γενικά "κτήμα" τους και οτι η μόνη "ανάπτυξη" θα προέλθει απο την εξόρυξη του βωξίτη.
    Με λίγα λόγια έχουν υποκύψει στα θέλω του κ. Κυριακόπουλου. Δεν μπορούν να διανοηθούν κάν τον τουρισμό σαν εργαλείο ανάπτυξης της περιοχής μας, δεν το θέλουν.
    ...Και η διαπλοκή καλά κρατεί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συγχαρητήρια! Πρώτη φορά τοποθετείται κάποιος τόσο καθαρά και ουσιαστικά. Μέσα σε λίγες γραμμές τα είπατε όλα!!!!!!!

      Διαγραφή
  2. ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΝΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΘΟΥΝ ΕΝΑ ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΕΡΓΟ.ΥΠΕΚΥΨΑΝ ΣΤΙΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΟΛΙΓΩΝ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ.ΣΗΜΕΡΑ ΓΥΡΙΣΑΜΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΣΙΠΡΑΙΟΥΣ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΠΑΛΙ ΤΟ ΒΙΟΛΙ.Η ΜΑΡΙΝΑ ΣΤΟ ΛΑΟ.ΣΑΠΕΡΑ ΛΙΒΑΔΕΙΕΣ ΔΗΛΑΔΗ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΑΥΤΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΣΙΠΡΑΙΟΥΣ ΝΑ ΤΟ ΚΟΙΤΑΞΕΤΕ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΟΧΕΣ ΓΙΑ ΕΜΜΟΝΕΣ ΣΗΜΕΡΑ. ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΜΕΙΟΝ ΚΑΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλά πέρασε ολόκληρο "ΠΑΜΦΩΚΙΣ" με διαχείριση της τότε Νομαρχίας κι εσύ μας λες για την Αντιπεριφερειαρχη?Μηπως είσαι λίγο "ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ" στην κριτική?εκτος εάν δεν πρέπει να αγγιζουμε κάποια πρόσωπα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω ότι πρέπει να ξαναδιαβάσεις το κείμενο. Δεν είναι ντροπή να μην έχεις οξύνοια. Η αντίληψη είναι δώρο Θεού.
      Άλλωστε, "από την αρμόδια Αντιπεριφέρεια δεν έχουμε, γενικά, απαιτήσεις. Γνωρίζουμε τί να περιμένουμε"...

      Διαγραφή
  5. ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΑΥΤΟΙ ΠΡΟΤΙΜΗΣΑΝ ΝΑ ΤΗ ΔΩΣΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ ΠΑΡΑ ΝΑ ΤΗ ΚΑΜΟΥΝ ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΤΗΣ ΦΩΚΙΔΑΣ ΜΑΣ. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΙΟ ΑΧΡΗΣΤΟΙ ????? ΒΡΕ ΟΥΣΤ

    ΑπάντησηΔιαγραφή