Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου…

Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου…
Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου…

Δευτέρα 15 Ιουνίου 2020

Από το 2017!... Αυτό που δεν μπόρεσαν να κάνουν οι αιώνες, οι πόλεμοι και οι πολέμιοι κάθε είδους... το έκαναν οι φλόγες... κάηκε η Δωρική Λαύρα των Κομνηνών και των Παλαιολόγων... η ιστορική Βυζαντινή Μονή της Βαρνάκοβας!






 

Ολόκληρη η ιστορική Ιερά  Μονή της Παναγίας
 Βαρνακόβης, το Βυζαντινό Μνημείο, η Λαύρα των Κομνηνών και των Παλαιολόγων, το πέμπτο αρχαιότερο μοναστήρι της  Ελλάδας,  έχει καεί…  
 












 Ο χώρος όπου γινόταν αναστήλωση στη Μονή έχει καταστραφεί ολοσχερώς καθώς και τα κελιά των μοναχών, οι οποίες απομακρύνθηκαν και δεν θα επιστρέψουν αφού δεν μπορεί πλέον η Μονή να κατοικηθεί… 
  Τραγικές φιγούρες οι μοναχές της αδελφότητας και η Γερόντισσα Θεοδοσία, μορφή και έμπνευση επί χρόνια για όλη την περιοχή και όχι μόνον…

   Η φωτιά προκλήθηκε περίπου στην 1 και τέταρτο το μεσημέρι και μάλλον ξεκίνησε από το λεβητοστάσιο (ξυλολέβητα) της Μονής.
  Εξαπλώθηκε ακαριαία λόγω των εύφλεκτων υλικών. Αμέσως έσπευσαν στο σημείο δυνάμεις της Πυροσβεστικής από την Πάτρα, το  Μεσολόγγι,τη Ναύπακτο και την Άμφισσα.
 
  15 πυροσβεστικά οχήματα και πεζοπόρο τμήμα από 40 άνδρες πήραν μέρος στην κατάσβεση ενώ συνεπικουρούσε μεγάλη αστυνομική δύναμη.
  Στο σημείο της πυρκαγιάς έσπευσαν μετά από άμεση επικοινωνία με την Προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Φωκίδας Νάνσυ Ψάλτη ο Αντιπεριφερειάρχης Β. Κατσαγούνος, ο εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος Στάθης Κάππος, ο Δήμαρχος Δωρίδας Γ. Καπεντζώνης, οι Αντιδήμαρχοι Ευσταθίου και Φλετούρης  και ο πολιτευτής ΝΔ Κώστας Χαλιορής, στον οποίο ανήκει το φωτογραφικό υλικό!
   Πλήθος κόσμου από την περιοχή συμμετείχε στην κατάσβεση εναγωνίως…
Το καθολικό της Μονής έμεινε ανέπαφο και η θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας καθώς και τα Άγια Λείψανα με κάποια κειμήλια μεταφέρθηκαν και  βρίσκονται σε ασφαλές μέρος…

 Εντύπωση προκαλεί η έκταση της φωτιάς σε όλες τις πτέρυγες
και η εκτεταμένη καταστροφή στο σ ύ ν ο λ ο  του Μοναστηριού...

  «Παναγία Βαρνάκοβα»...

Είναι το πέμπτο αρχαιότερο μοναστήρι της πατρίδας μας
Ο ναός ανεγέρθηκε το 1077 από τον πρώτο μοναχό τον Αρσένιο υπό την προστασία των Κομνηνών
( και όπως μαρτυρεί σχετική κτητική επιγραφή ανακαινίστηκε στα 1448) , έπειτα περιήλθε το 1204 στη δικαιοδοσία του Δεσποτάτου της Ηπείρου, οι ηγεμόνες του οποίου κόσμησαν το μοναστήρι.
Σε έγγραφο του 1212  αναφέρονται 96 Ιερομόναχοι.

Μέχρι την άλωση της Κωνσταντινούπολης η Μονή προστατεύεται από τους Παλαιολόγους.
Υπάρχουν αναφορές για την ύπαρξη ελληνικού σχολείου εντός της Μονής μετά το 1530, ένας από τους σημαντικότερους δασκάλους υπήρξε και ο Νικόδημος Καβάσιλας.

Η επόμενη χρονική περίοδος 1687-1700 βρίσκει την Μονή στην εξουσία των Βενετών.
 ** 1821 – ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ  ΤΗΣ  ΒΑΡΝΑΚΟΒΑΣ .

   Το μοναστήρι της Βαρνάκοβας είναι απ’ τα αρχαιότερα της Χριστιανοσύνης , ιδρύθηκε το 977 επί αυτοκράτορος Μανουήλ Ζ’ του Παραπινάκη . Εκεί έχουν ταφεί δυό Αυτοκράτορες και τρεις Πατριάρχες .


” Ήγαγεν ημάς ώδε θανάτου νόμος Σεβαστοκράτωρ Άννα και Κωνσταντίνος . Και λοίσθον δι’ αυτόν δεσπότης Κωνσταντίνος προ της δίκης ρύσαι με της καταδίκης ” . ( Επιτύμβιος επιγραφή των Αγγέλων Κομνηνών Άννας και Κωνσταντίνου ).


   Σ’ όλη την μακραίωνα ιστορία του , το μοναστήρι αυτό ήταν φάρος που φώτιζε και καθοδηγούσε το δυστυχισμένο γένος των Ελλήνων που από τότε που φάνηκε στην ιστορία δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να πολεμάει τους κάθε λογής επιδρομείς που επιβουλεύονται την ανεξαρτησία του .


   Στο διάστημα της Τουρκοκρατίας , ήταν το καταφύγιο όλων των διωκωμένων ραγιάδων και κρυφό σχολειό όπου καλόγεροι τη νύχτα , με το καντήλι η τα τρεμοσβύνοντα κεριά , μάθαιναν τα Ελληνόπουλα τα λίγα γράμματα που ήξεραν κι’ αυτοί . Τους δίδασκαν την ιστορία κι τη θρησκεία του γένους μας . Εκεί δίδαξε και ο δάσκαλος του γένους , περίφημος Νικόδημος Καβάσιλας από την Αγιά Θυμιά , τον 17ο αιώνα .


   Αν δεν υπήρχαν τα μοναστήρια να κρατήσουν , και η ιστορία και η θρησκεία και η γλώσσα μας θα χάνονταν και σήμερα θα είμασταν όλοι η Τούρκοι , η Φράγκοι η οτιδήποτε άλλο και μόνο Έλληνες δεν θα είμασταν . Σ’ όλο το διάστημα της Επανάστασης του 1821 , το μοναστήρι έλαβε ενεργότατο μέρος στον αγώνα . Διέθεσε ολόκληρη την περιουσία του και περιέθαλψε γερούς και τραυματίες . Οι καλόγεροι με το όπλο στο χέρι μάχονταν στην πρώτη γραμμή .


   Όταν έπεσε το Μεσολόγγι , στις 10 Απριλίου 1826 , ο Κιουταχής στράφηκε προς τη Δωρίδα και τα Σάλωνα . Γιά να του κόψει το δρόμο ο Καραισκάκης , άρρωστος τότε , στέλνει το Σκαλτσά , το Σαφάκα , το Φραγκίστα και τον Καλύβα να πιάσουν το μοναστήρι και τα γύρω . Όλο το μήνα Μάιο , 4.000 Τούρκοι ρίχνονταν σαν ταλυσσασμένα σκυλιά απάνω να πατήσουν το ιστορικό μοναστήρι . Ο γενναίος όμως Καλύβας στεκόταν ακλόνητος από μέσα , ενώ απ’ έξω βοηθούσαν ο Σκαλτσάς και ο Σαφάκας .


   Όλοι οι καλόγεροι , περί τους εκατό , με επικεφαλής τον ηρωικό ηγούμενο Κοσμά , πολεμούσαν λιονταρίσια στις πολεμίστρες , ενώ συγχρόνως έψελναν μεγαλόφωνα παρακλήσεις προς τη Θεοτόκο , και οι καμπάνες χτυπούσαν ασταμάτητα όλη μέρα . Απελπισμένοι οι Τούρκοι έσκαψαν λαγούμια αλλά τους πρόδωσε ένας Αρβανίτης και απέτυχαν . Τότε έφεραν κανόνια και έκαναν ρήγμα στους τοίχους .


   Μετά απ’ αυτό οι Έλληνες , τα μεσάνυχτα της 26ης Μαίου 1826 , και μετά από αγώνα ενός μηνός σχεδόν , ξιφήρεις βγήκαν έξω σκορπίζοντας τον όλεθρο . Εκεί ο ήρωας Καλύβας έχασε το χέρι του . Οι Τούρκοι έβαλαν φωτιά και έκαναν στάχτη το μοναστήρι . Ξαναχτίστηκε το 1831 με χρήματα που έδωσε ο Καποδίστριας ( 1.800 φοίνικες ) . Επέζησαν μόνο εννιά καλόγεροι οι , Κοσμάς ηγούμενος , Παρθένιος , Ανατόλιος , Ιωακείμ , Κυπριανός , Κάλιστρος , Θεόφιλος  Διονύσιος και Χρρύσανθος , όλοι οι άλλοι χάθηκαν….

**Το 1831 (με τα χρήματα του Καποδίστρια) το καθολικό του έγινε πάνω στο σχέδιο του παλιού – τρίκλιτη βασιλική με τρούλο, νάρθηκα και εξωνάρθηκα.
 Στο δάπεδό του διατηρούνται μαρμαροθετήματα με παραστάσεις του 11 ου ή 12ου αι.
Ακολούθησε σχεδόν ένας αιώνας, κατά τον οποίον το μοναστήρι της Βαρνάκοβας άλλοτε ανέκαμπτε κι άλλοτε υπέφερε δεινά. Το διάστημα 1941-1949, δοκιμάστηκε σκληρά τόσο κατά τη διάρκεια της ξενικής κατοχής όσο και κατά τον εμφύλιο.

ΒΑΡΝΑΚΟΒΑ
*Σήμερα ο επισκέπτης της Μονής θα βρει φιλοξενία από την γερόντισσα Θεοδοσία και την αδελφότητα των 10 μοναχών γυναικών.
Πολλοί είναι εκείνοι που πάνε με τα πόδια για προσκύνημα στην εικόνα της Παναγιάς κάθε Αύγουστο

Αξιοθέατα είναι μεταξύ άλλων τρία σημεία της Μονής.
1• Η εντοιχισμένη κτητορική επιγραφή. Πέτρινη πλάκα μήκους 1,52μ. και ύψους 0,22μ. επάνω από την θύρα εισόδου από τον πρόναο στον κυρίως Ναό.

2• Η βυζαντινή τοιχογραφία της βρεφοκρατούσας Θεοτόκου κατά τον τύπο της Οδηγήτριας. Κατά τον Ορλάνδο κατασκευάσθηκε προ του 1453.
3• Το δάπεδο της Μονής το οποίο είναι μαρμαροθετημένο και εκτείνεται σε όλη την επιφάνεια του κυρίως Ναού και του εσωνάρθηκα, δηλαδή εκτάσεως 100τ.μ. Διατηρεί την αρχική διάταξη και είναι πλούσιο σε παραστάσεις ζωικές και γεωμετρικές. Θεωρείται μοναδικό και άριστο βυζαντινό παράδειγμα του 11ου και 12ου μ.Χ. αιώνα Η Βαρνάκοβα είναι για την μείζονα περιοχή μας Ιερό σημείο αναφοράς, παράδοσης και Ιστορίας. Κατά την εορτή της Παναγίας πλήθος κόσμου συρρέει εκεί από όλα τα μέρη της Ελλάδας. –
Αξιοθέατα είναι μεταξύ άλλων τρία σημεία της Μονής.
1• Η εντοιχισμένη κτητορική επιγραφή. Πέτρινη πλάκα μήκους 1,52μ. και ύψους 0,22μ. επάνω από την θύρα εισόδου από τον πρόναο στον κυρίως Ναό.
2• Η βυζαντινή τοιχογραφία της βρεφοκρατούσας Θεοτόκου κατά τον τύπο της Οδηγήτριας. Κατά τον Ορλάνδο κατασκευάσθηκε προ του 1453.
3• Το δάπεδο της Μονής το οποίο είναι μαρμαροθετημένο και εκτείνεται σε όλη την επιφάνεια του κυρίως Ναού και του εσωνάρθηκα, δηλαδή εκτάσεως 100τ.μ. Διατηρεί την αρχική διάταξη και είναι πλούσιο σε παραστάσεις ζωικές και γεωμετρικές. Θεωρείται μοναδικό και άριστο βυζαντινό παράδειγμα του 11ου και 12ου μ.Χ. αιώνα Η Βαρνάκοβα είναι για την μείζονα περιοχή μας Ιερό σημείο αναφοράς, παράδοσης και Ιστορίας. Κατά την εορτή της Παναγίας πλήθος κόσμου συρρέει εκεί από όλα τα μέρη της Ελλάδας. –

Ο Αγωνιστής καλόγερος της Παναγίας Βαρνάκοβας

“Ο Παπαφλέσσας της Δωρίδας”  (1789-1850)

.Οι Καρυές, πάνω και κάτω Καρυά, είναι τα προγονικά χωριά του σημερινού Ευπαλίου Δωρίδας.
Μεσαιωνικά χωριά που η ιστορία τους χάνεται στα βάθη των αιώνων.
Ο Οσιος Αρσένιος καταγόταν  από τη Καρυά και πριν 1000 χρόνια έχτισε τη Παναγία τη Βαρνάκοβα, ένα από τα πιό σημαντικά Μοναστήρια της Ορθοδοξίας.
Για αιώνες η ΒΑΡΝΑΚΟΒΑ είναι το κέντρο αναφοράς για όλους τους Δωριείς, όπου της γής.
Το Βιβλίο αναφέρεται στον Παρθένιο Ζωγράφο (1789-1850), τον Καρυώτη μοναχό της Παναγίας Βαρνάκοβας , που συμμετείχε ως οπλαρχηγός σε πολλές κρίσιμες μάχες της Εθνικής μας παλιγγενεσίας.
Η Βαρνάκοβα αποτέλεσε προπύργιο του Απελευθερωτικού Αγώνα και θέατρο αιματηρών μαχών.
Η δράση του μοναχού Παρθένιου Ζωγράφου ήταν τέτοια, που δίκαια του απονεμήθηκε ο τίτλος του ¨Παπαφλέσσα της Δωρίδας».

Στις 26 Μαΐου 1826 τα μεσάνυχτα , έπεσε το Μοναστήρι της Βαρνάκοβας

Όταν έπεσε το Μεσολόγγι , στις 10 Απριλίου 1826 , ο Κιουταχής στράφηκε προς τη Δωρίδα και τα Σάλωνα . Γιά να του κόψει το δρόμο ο Καραισκάκης , άρρωστος τότε , στέλνει τοΣκαλτσά , το Σαφάκα , το Φραγκίστα και τον Καλύβα να πιάσουν το μοναστήρι και τα γύρω .
Όλο το μήνα Μάιο , 4.000 Τούρκοι ρίχνονταν σαν τα λυσσασμένα σκυλιά απάνω να πατήσουν το ιστορικό μοναστήρι . Ο γενναίος όμως Καλύβας στεκόταν ακλόνητος από μέσα , ενώ απ’ έξω βοηθούσαν ο Σκαλτσάς και ο Σαφάκας.
Όλοι οι καλόγεροι , περί τους εκατό , με επικεφαλής τον ηρωικό ηγούμενο Κοσμά , πολεμούσαν λιονταρίσια στις πολεμίστρες , ενώ συγχρόνως έψελναν μεγαλόφωνα παρακλήσεις προς τη Θεοτόκο , και οι καμπάνες χτυπούσαν ασταμάτητα όλη μέρα . Απελπισμένοι οι Τούρκοι έσκαψαν λαγούμια αλλά τους πρόδωσε ένας Αρβανίτης και απέτυχαν . Τότε έφεραν κανόνια και έκαναν ρήγμα στους τοίχους.
Μετά απ’ αυτό οι Έλληνες , τα μεσάνυχτα της 26ης Μαίου 1826,και μετά από αγώνα ενός μηνός σχεδόν, ξιφήρεις βγήκαν έξω σκορπίζοντας τον όλεθρο .
Εκεί ο ήρωας Καλύβας έχασε το χέρι του .
Οι Τούρκοι έβαλαν φωτιά και έκαναν στάχτη το μοναστήρι. Ξαναχτίστηκε το 1831 με χρήματα που έδωσε ο Καποδίστριας (1.800 φοίνικες).Επέζησαν μόνο εννιά καλόγεροι οι: Κοσμάς ηγούμενος, Παρθένιος, Ανατόλιος, Ιωακείμ, Κυπριανός, Κάλιστρος, Θεόφιλος, Διονύσιος και Χρύσανθος,όλοι οι άλλοι χάθηκαν….























 







7 σχόλια:

  1. Πριν από χρόνια κάποιος "υφυπολιτικός" από Φωκίδα που κυβέρνησε σαν πρωτοπαλλίκαρο είχε πιέσει πολύ την Γερόντισσα να κάνει το μοναστήρι ξενώνα για ..κυνηγούς!!! όντας γυναικείο μοναστήρι και να το υποθηκεύσει σε ευρωπαικά προγράμματα που πολύ του άρεσαν αλλά η ηγουμένη αντιστάθηκε σοβαρά προς τιμήν της

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Χαλιορης ως τι παρισταται και ενημερωνεται μαζι με τον αντιπεριφερειαρχη ; Εκτος απο φωτορεπορτερ ,τι αλλο εκπροσωπει και οπου γαμος και χαρα ( η¨ και λυπη οπως εδω ) παρων ; Σαν απλος ανθρωπος εχει το δικαιωμα της παρουσιας του οπου του κανει κεφι αλλα μεχρι εκει , αν και εφοσον αναλαβει καποια θεση ας κανει οτι οριζει η θεση , μεχρι τοτε ομως μη μας .....Στο τελος κακο στον εαυτο του θα κανει θα ¨¨αυτοκαει ¨¨ οπως οι πεταλουδιτσες που πλησιαζουν το φως .Η υπερεκθεση και υπερπροβολη ισως δημιουργει αντιθετα απο τα αναμενομενα αποτελεσματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό σε πείραξε εσένα; Ο Χαλιορής το έμαθε από το facebook και έφυγε αμέσως από το τραπέζι της Ν.Δ. όταν η Υπηρεσία Πολιτικής προστασίας, δεν είχε πάρει χαμπάρι τι γίνεται και δεν είχε ενημερώσει ούτε Αντιπεριφερειάρχη ούτε την Προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Φωκίδας.Ότι θέλετε γράφετε μερικοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οταν λες οτι εφυγε απο το τραπεζι σημαινει οτι εχασε το φαγητο η¨ετρεξε να βοηθησει στην κατασβεση ; Και εφοσον το εμαθε οπως το εμαθε γιατι δεν ενημερωσε τους υπευθυνους που δεν το ειχανε παρει χαμπαρι μπας και μπορουσαν να βοηθησουν μιας και ο ιδιος για τις αναρτησεις στο fb πηγε ; εσενα ποτε μπορεσε να σε ενημερωσει για να γραψεις τα παραπανω η¨ εισαι ο φωτογραφος ; Οι αυλοκολακες κανουν περισσοτερη ζημια ακομη και απο τον ιδιο.Οτι θελετε γραφετε μερικοι-μερικοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φίλε, αν το πρόβλημα σου είναι ο Χαλιορής, δε μπορώ να κάνω κάτι γι αυτό.Φυσικά και τους ενημέρωσε, αλλά κάποιοι (ες) δεν ήθελαν να αφήσουν το Μάκη μόνο του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μαλλον ενημερωσε απ οτι λες καποιους μη αρμοδιους , γιατι τους αρμοδιους δεν τους ενημερωσε ( αλλωστε δεν ηταν και δουλεια του μιας δεν δεν κατεχει καποια θεση ) και πηρε καποια κυρια που ειχε υπηρεσιακη και πολυ σημαντικη θεση και θεση με ¨¨ευθυνες ¨¨ σημαντικες και μετεβει ( και καλα εκανε αφου ανεχοντεαι να τους κουβαλα ) στον τοπο της καταστροφης . Καταστροφης σε ιστορια και πολιτισμο . Οσο για τον Μακη και τους-ες λοιπες καρφακι δεν καιγεται ουτε σε μενα ουτε σε κανεναν αλλο . Το θεμα μας ειναι η πολιτιστικη και θρησκευτικη καταστροφη και οχι ο διαγκωνισμος για μια θεση στο γαλαζιο ψηφοδελτιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όσες φορές κιαν ξαναχτιστεί, αν είναι θέλημα του Θεού και της Παναγίας, πάλι θα ξανακαεί. Όσο για τον κ. Χαλιορή, στον Αγ. Κοσμά προϊσταται, αλλά αποτι ακούω εκεί οι αθλητές είναι "στα κάγκελα" για την κατάσταση που υπάρχει στο χώρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή