Ατενίζοντας το καμμένο δελφικό τοπίο του κόσμου...

Ατενίζοντας το καμμένο δελφικό τοπίο του κόσμου...
Ατενίζοντας το καμμένο δελφικό τοπίο του κόσμου...

Παρασκευή, 14 Αυγούστου 2015

Εφημερίδα "ΦΩΚΙΣ": το σκάνδαλο με το "Παβίλλιον Δελφών", η αποκάλυψη για την ΕΤΑ, τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα Παλαιών Κτηρίων, η Επιτροπή Εκτίμησης Ακινήτων και ο απόγονος ΤΑΙΠΕΔ...!

«Μέσα τους αυτές οι πέτρες πονούν,  κρύβουν έναν καημό, μόνο για κείνους που τις άγγιξαν»...    
                                                     

                                                                                                                       Εφημερίς "ΦΩΚΙΣ"


*Η διαχρονική αξία του "δημιουργείν"...
       
Το τελευταίο διάστημα στα πλαίσια της αποκαθήλωσης του σύμπαντος κόσμου στην χώρα, δημιουργούνται εστίες "απόπειρας ανάκαμψης" σε ορισμένα επίπεδα...κάτι τα Ευρωπαϊκά διακρατικά προγράμματα για νέους επιστήμονες, κάτι οι επιτροπές εκτίμησης ακινήτων, κάτι οι "πολιτισμικές" αναστηλώσεις και οι επιτήδειοι του ΤΑΙΠΕΔ...
παρακολουθούμε την εξάπλωση της "Παβιλλιονίτιδας" αγάπης, διαφόρου προελεύσεως και κατευθύνσεως με ενδιαφέρον και ευρύτερο προσανατολισμό...




Προφητική καταγραφή: 

Ουδείς προφήτης εν τη πατρίδι αυτού. Σα να μην πέρασε μια μέρα… 

 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ PAVILLION ΔΕΛΦΩΝ – ΑΙΔΩΣ!

   Αφιέρωμα στη γενιά μας… 







     Έχουν αρκετά ειπωθεί και γραφτεί, τα τελευταία χρόνια, σχετικά με την εγκατάλειψη και ερήμωση ως φυσικό επακόλουθο του τουριστικού περιπτέρου (PAVILLION) στη μαγευτική τοποθεσία «Άγιος Λουκάς» νοτιοδυτικά των Δελφών. Η εφημερίδα μας για πολλοστή φορά προφέρει ηχηρά τη λέξη «Αιδώς»!


     Το λιθόκτιστο μικρό αυτό κτίσμα, δείγμα της μεταπολεμικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, με το χαρακτηριστικό τρόπο ένταξής του στο φυσικό τοπίο, στην άκρη του κρημνώδους βράχου, χτίστηκε την ίδια περίοδο (1957-67) με το επίσης τοποθετημένο αρμονικά δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο, τουριστικό περίπτερο της ΚΑΣΤΑΛΙΑΣ, σε σχέδιο του αρχιτέκτονα Πέτρου Πικιώνη (γνωστό κι από άλλες δουλειές του στους Δελφούς), γιό του μυσταγωγού αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη (ΞΕΝΙΑ Δελφών κ.α.) για χρόνια καθηγητή στο Ε.Μ.Π., αείμνηστοι σήμερα και οι δύο.


   Θεωρούμε απαραίτητη και σημαντική την επισήμανση αυτή που έγινε πριν λίγα χρόνια από την κ. Αγνή Πικιώνη και αποκαθιστά την αλήθεια σχετικά με την πατρότητα των έργων αυτών που ήθελε δημιουργό τους –άγνωστο πως- τον Δημήτρη Πικιώνη. Σε κάθε περίπτωση πατέρας και γιος υπήρξαν κορυφαίοι Έλληνες αρχιτέκτονες, με τον δεύτερο να συνεχίζει επάξια, για όσο έζησε, τη μεγάλη Σχολή του πατέρα του. Αν και κάποιοι είναι σε θέση λόγω της εμπειρίας του επαγγέλματος τους στη περίπτωση των δελφικών τουριστικών περιπτέρων να διακρίνουν στο σχέδιο και στη χρήση των υλικών το χέρι και την προτίμηση του μεγάλου δημιουργού Δημήτρη Πικιώνη, εντούτοις, εμείς δεν πρόκειται να υπεισέλθουμε σε τέτοιο μάθημα αρχιτεκτονικής.


Περιοριζόμαστε λοιπόν μόνο στη χρήση αυτού του μοναδικού κτίσματος, στην άκρια του ωραιότερου μπαλκονιού των Δελφών, τις δεκαετίες ’60-’80 όπου συχνάζαμε οι νέοι όλης της περιοχής μας –ως μοναδικό- για πολλά χρόνια κέντρο διασκέδασης. Άλλοι περισσότερο κι άλλοι λιγότερο ρομαντικοί, όλοι χορέψαμε σ’εκείνον τον θεϊκό εξώστη από τα παλιά ιταλικογαλλικά μπλουζάκια μέχρι ζεϊμπέκικο, ακόμη και χασάπικο. Αλλά πέρα από τη διασκέδαση η ίδια η θέση του στο σημείο αυτό, με τη μαγευτική θέα στο Κορινθιακό, προσέφερε στους θαμώνες στιγμές χαλάρωσης και περισυλλογής…


    Γενικά το περίπτερο αυτό φιλοξένησε χιλιάδες επισκέπτες τις καλές εκείνες εποχές του (μη παρασιτικού) τουρισμού.


   Σήμερα όμως, όποιος –περισσότερο νοσταλγικά- τύχει να επισκεφθεί το χώρο αυτό αισθάνεται με την πρώτη κιόλας ματιά θλίψη και αγανάκτηση συνάμα.


   Συνειδητοποιεί τη δυστυχία του να είσαι Έλληνας!


 Πράγματι για περίπου μια δεκαετία, από τότε που έφυγε και ο τελευταίος ενοικιαστής το τουριστικό αυτό περίπτερο ρημάζει και απογυμνώνεται καθημερινά απ’τον αρχιτεκτονικό του πλούτο. Οι άρπαγες, δυστυχώς, δεν άφησαν τίποτα όρθιο. Αφαίρεσαν τη θαυμάσια μαρμάρινη σκαλιστή επένδυση του τζακιού, πάρα πολλές μαρμάρινες σκαλιστές (τηνιακές) πλάκες, τζαμαρίες, πόρτες κ.λ.π. Έκθετο στο στοιχείο της φύσης, καταστράφηκε σχεδόν και η οροφή του. Τα παραδοσιακά άλλοτε ποτέ χαγιάτια του τα παρέσυραν οι αγέρηδες στο γκρεμό…


Οπωσδήποτε η αμέλεια και η αδιαφορία για το κατάντημα του μικρού αυτού αρχιτεκτονικού θησαυρού βαραίνει δίχως άλλο τους ιθύνοντες της προηγούμενης κυβέρνησης αλλά και της σημερινής, στο μέτρο που της αναλογεί. Αλλά ειδικότερα τους εγκάθετους σουλατσαδόρους των Τουριστικών Ακινήτων (και…ΣΙΑ) Α.Ε.!!! οι οποίοι ενδιαφέρονται μόνο για το ξεπούλημα της εθνικής μας περιουσίας. 
  Τι περιμένουν όμως και οι υπόλοιποι: Τεχνικό Επιμελητήριο, Ε.Ο.Τ., Ε.Μ.Π., Δήμος Δελφών, Επιστημονικοί και Πολιτιστικοί φορείς του τόπου; 
 Όλο το χειμώνα παρατηρούσαμε μέσα στο ρημαγμένο κτίριο και στον περιβάλλοντα χώρο να βόσκουν και να στρουγκιάζουν αιγοπρόβατα!


Ερωτούμε: Έχει ήδη συντελεστεί και η τελευταία πράξη καταστροφής;


Αλίμονο, εμείς οι Έλληνες που έχουμε αφήσει τόσα και τόσα νεοκλασικά κτίρια να καταρρεύσουν, που ασχημονούμε πολλές φορές πάνω στις Βυζαντινές και Αρχαιοελληνικές μας αρχαιότητες, που δεν έχουμε ακόμη μάθει που να πετάμε τα άχρηστα στρώματα και τα σκουπίδια μας, για το PAVILLION των Δελφών θα νοιαστούμε τώρα!


Κρίμα γιατί πολλοί επαιρόμαστε για τον…πολιτισμό μας!


Όμως,  «Μέσα τους αυτές οι πέτρες πονούν,


              κρύβουν έναν καημό,


              μόνο για κείνους


              που τις άγγιξαν».         





    Καποδιστριακός Δήμος Δελφών:


Είχαμε φιλοξενήσει στην επόμενη έκδοση μας την επιστολή της Αντιδημάρχου Δελφών κ. Λέλας Μπακολουκά, ευελπιστώντας ότι θα βοηθήσει να τερματιστεί μια χρονίζουσα εκκρεμότητα σχετικά με τα Τουριστικά Περίπτερα των Δελφών, διαπιστώνοντας και τις ενέργειες που είχανε γίνει τότε από πλευράς Δήμου (25/07/2005).


Σ.Ε.: Και τότε δεν αμφισβητούσαμε τις προθέσεις του Δήμου και τις όποιες θεμιτές και θαυμαστές ενέργειές του, αλλά καταγράψαμε μόνο την πραγματικότητα την οποία κανείς δεν αμφισβήτησε, ούτε θα αμφισβητήσει ποτέ.   
Καλλικρατικός Δήμος Δελφών, Γραφείο Δημάρχου 02.02.2012:

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΤΩΝ ΠΡΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΤΗΣ ΕΤΑ

·                     Στο νομοσχέδιο το οποίο προωθεί το ΥΠΟΤΤ με θέμα «Αντιμετώπιση της βίας στα γήπεδα, του ντόπινγκ….και λοιπές διατάξεις περιλαμβάνεται διάταξη, (άρθρο 38) με την οποία ορισμένα ακίνητα ιδιοκτησίας του ΕΟΤ, των οποίων τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση ασκεί η «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε.» (ΕΤΑ Α.Ε.), παραχωρούνται στις περιφέρειες.
·                     Ο Δήμος Δελφών διαθέτει στην περιοχή του δύο ιδιαίτερα σημαντικά τουριστικά περίπτερα, των οποίων τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση ασκεί η Ε.Τ.Α. Α.Ε.: το «ΠΑΒΙΛΛΙΟΝ» και την ΚΑΣΤΑΛΙΑ ΠΗΓΗ.
·                     Τα περίπτερα αυτά, αποτελούν εξαιρετικά δείγματα τουριστικών περιπτέρων σχεδιασμένα τη δεκαετία του ’60 από τον περίφημο αρχιτέκτονα Πικιώνη,  κηρυγμένα διατηρητέα από το ΥΠΕΧΩΔΕ  και το ΥΠΠΟΤ. 
·                     Ιδιαίτερα το «ΠΑΒΙΛΛΙΟΝ» ευρίσκεται σε κατάσταση βανδαλισμού και εγκατάλειψης από το 1998, όταν έφυγε ο τελευταίος μισθωτής του. Ενώ μάλιστα η Ε.Τ.Α.έχει εκπονήσει μελέτη αποκατάστασης από το 2005 (μελετητικό  Γραφείο Τυλιανάκη), η οποία και επαναπροσδιορίστηκε το 2008, δεν έχει προχωρήσει σε καμία εργασία αποκατάστασής του!!!
·                     Αντίθετα, ο βανδαλισμός σήμερα όχι μόνον δεν αποθαρρύνεται, αλλά ενθαρρύνεται μιας και δεν υπάρχει πλέον καμία περίφραξη. Το εσωτερικό του περιπτέρου καταστρέφεται συστηματικά, ειδικά όσον αφορά στα γύψινα και κεραμικά έργα του τοίχου, οι δε «ειδικοί» μαζεύουν ντάνες με πέτρες του κτηρίου και περιβάλλοντος χώρου, σπάνε και τις  μαρμαρόπλακες για να τις πάρουν όταν διαβρωθεί επαρκώς το έδαφος κάτω από το σπάσιμο. Υπάρχουν οι αντίστοιχες φωτογραφίες.
·                     Υπάρχει συνεπώς προφανής έκδηλη και ξεκάθαρη αδυναμία από πλευράς Ε.Τ.Α. Α.Ε. για τη κατάλληλη και αποτελεσματική διαχείριση και εκμετάλλευση των τουριστικών περιπτέρων του Δήμου Δελφών.
·                     Παρόλα αυτά, τα  περίπτερα τούτα δεν περιλαμβάνονται στο  πίνακα των προς παραχώρηση ακινήτων του Ε.Ο.Τ., που προβλέπεται στο ανωτέρω  σχέδιο νόμου.
·                     Σύμφωνα με την εισήγηση του κ. Γερουλάνου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής «…εμείς τους βάλαμε να δουν τις περιπτώσεις ακίνητο – ακίνητο για να δουν αν έχει νόημα να τα κρατά η Ε.Τ.Α. στο κέντρο. Σε αυτά που αποφάσισαν ότι δεν έχει νόημα να τα κρατά και όσα είναι στο κέντρο αυτά μεταβιβάσθηκαν στις περιφέρειες».
·                     Γεννώνται λοιπόν εύλογα ερωτήματα κυρίως αναφορικά με τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία έγινε η αξιολόγηση «ακίνητο– ακίνητο» όπως ισχυρίζεται ο κ. Υπουργός.
-                     Με ποια αξιολόγηση τα τουριστικά περίπτερα–ιδιαίτερα το «ΠΑΒΙΛΛΙΟΝ» που ευρίσκεται σε απελπιστική κατάσταση από το 1998, απεφασίσθη να παραμείνει στην Ε.Τ.Α. όταν αυτή έχει ΕΠΙΔΕΙΞΕΙ ΠΛΗΡΗ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΝΑ ΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΘΕΙ ΕΠΙ 14 ΧΡΟΝΙΑ;

-                     Με ποια αξιολόγηση δεν δίδεται έστω και ένα εκ των δυο περιπτέρων στο Δήμο Δελφών όταν εδόθησαν 83- ουκ ολίγα δηλαδή-  τουριστικά ακίνητα διαχείρισης Ε.Τ.Α., σε όλη την Ελλάδα και όταν από τα 35 τουριστικά περίπτερα εδόθησαν τα 19;
-                     Με ποια αξιολόγηση στη Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας επί 7 τουριστικών περιπτέρων, διαχείρισης Ε.Τ.Α. (εκ των οποίων 2 των Δελφών) δίδονται 3, αλλά εξ αυτών κανένα στους Δελφούς;
-                     Γιατί διαφαίνεται μια περίεργη και ανεξήγητη ανισομέρεια όσων αφορά τη παραχώρηση τουριστικών περιπτέρων στις διάφορες περιοχές της χώρας μας όπως π.χ. της Περιφέρειας Κρήτης η οποία από τα 6 τουριστικά περίπτερα, διαχείρισης Ε.Τ.Α., έλαβε τα 5 ? Η της Ρόδου, όπου από τα 3 τουριστικά περίπτερα, ο Δήμος Ρόδου λαμβάνει τα 2 μαζί μάλιστα με τεράστιες εκτάσεις, ξενοδοχειακό συγκρότημα και μεγάλο αρχοντικό?

Ο νέος Δήμος Δελφών, ο οποίος δημιουργήθηκε, στο πλαίσιο του «Καλλικράτη», από την συνένωση οκτώ πρώην δήμων καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για να χαράξει μια αποτελεσματική στρατηγική για τη τουριστική του ανάπτυξη και έχει ιδιαίτερη ανάγκη από σημαντικούς τουριστικούς πόλους έλξης, όπως τα δυο τουριστικά περίπτερα. Ακριβώς αντιλαμβανόμενος το ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν για το τουρισμό, στην ευρύτερη περιοχή, ο Δήμαρχος Δελφών κ. Φουσέκης ζήτησε και προ ολίγων ημερών εγγράφως από τον Υπουργό κ Γερουλάνο τη συμπερίληψη των δυο τουριστικών περιπτέρων στο κατάλογο των προς παραχώρηση ακινήτων επαναλαμβάνοντας μάλιστα προηγούμενο αίτημα του από τον Απρίλιο 2011.

  Χωρίς όμως καμία εξήγηση που να καλύπτει έστω και το  στοιχειώδες περί δικαίου αίσθημα, ο Δήμος μας έλαβε ως απάντηση από την ηγεσία του ΥΠ.ΠΟ.Τ. ότι  η Ε.Τ.Α. θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την μίσθωση των περιπτέρων σε ιδιώτες. Αυτό δηλαδή που όφειλε να πράξει η Ε.Τ.Α. εδώ και 14 χρόνια και θυμήθηκε τώρα που άνοιξε η διαδικασία για την παραχώρηση των ακινήτων στις Περιφέρειες και τους Δήμους! 
Η διάκριση που γίνεται εις βάρος του Δήμου μας είναι ανεπίτρεπτη και οφείλει το Υπουργείο, έστω και την τελευταία στιγμή, να αποκαταστήσει τη δικαιοσύνη και να ανταποκριθεί στο εύλογο και τεκμηριωμένο αίτημα του Δήμου Δελφών.

Σ.Ε.
Εμείς ερωτούμε, τί το θέλει το PAVILLION η Δημοτική αρχή.
Προσπαθούμε να διαπιστώσουμε την ανάδειξη, την τουριστική επένδυση και την απόδοση σε κάποιο έργο στην ΄΄κλινική΄΄ περίπτωση του Δήμου Δελφών. Σκοντάφτουμε όμως, στο Δημοτικό Περίπτερο του Κάστρου των Σαλώνων, στην ετοιμόρροπη Χάρμαινα, στον Βυζαντινό Ναό της Σωτήρος, στις αγιογραφίες Παπαλουκά, στην Πινακοθήκη ανθιβόλων Παπαλουκά (κτίριο ακατάλληλο), στο Ειδικό Σχολείο, στο παραδοσιακό ελαιοτριβείο, στο Αναρριχητικό Κέντρο Σερνικακίου, στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, στις ετοιμόρροπες  Φαιδριάδες πέτρες, στα ιαματικά λουτρά της Κίρρας (αγιόνερο), στο Καποδιστριακό Διδακτήριο Γαλαξειδίου κ.α. πολλά.
Αλλά μάλλον προσγειωνόμαστε στο υπερσύγχρονο ελικοδρόμιο των Δελφών!!!

ΕΦΗΜΕΡΙΣ “ΦΩΚΙΣ”

3 σχόλια:

  1. η παρούσα Δημοτική αρχή.....απλά......ΑΠΟΥΣΑΑΑΑΑΑΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ.............. η απόλυτη καταστροφή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ.............. η απόλυτη καταστροφή

    ΑπάντησηΔιαγραφή