Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου…

Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου…
Ατενίζοντας το καμμένο Δελφικό Τοπίο του κόσμου…

Τετάρτη 8 Αυγούστου 2018

Συγκλονιστική ανάλυση της διαχείρισης της τραγωδίας στα πυρόπληκτα της Αττικής του πρ. εκπροσώπου Ε.Ι. του ΝΑΤΟ και διεθνώς βραβευμένου προέδρου Διαχείρισης Κρίσεων Υγείας, Πάνου Ευσταθίου...






   
 Μετά την πάροδο 15 και πλέον ημερών, από την Εθνική τραγωδία στο Μάτι, την Ραφήνα και το Νέο Βουτζά, θεωρώ υποχρέωσή μου να παραθέσω τις παρακάτω σκέψεις για εκείνες τις πρώτες στιγμές και τις πρώτες ημέρες, μετά τις πυρκαγιές και την τεράστια καταστροφή που συνέβη στις παραπάνω περιοχές. 

   Η προσωπική μου εμπειρία, αλλά και η ιστορία μου στον Τομέα Υγείας και την διαχείριση των καταστροφών και των εκτάκτων καταστάσεων, μου δίνει το δικαίωμα με νηφαλιότητα και σύνεση να προσεγγίσω τις στιγμές αυτές και να παραθέσω συγκεκριμένες παρατηρήσεις,  για τον Τομέα Υγείας και την διαλειτουργικότητα του, την συγκεκριμένη αυτή περίοδο.

           
   Σε μία έκτακτη κατάσταση, με διαστάσεις καταστροφής, ύπαρξης μαζικών απωλειών και αποδιοργάνωσης συγκεκριμένης περιοχής, υπεύθυνη για την ταχεία αντίδραση, την διαχείριση και την διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών, είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. 

   Ο Τομέας Υγείας, στην συγκεκριμένη περίπτωση εκπροσωπείται από τα κέντρα επιχειρήσεών του, όπως το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας, το ΕΚΑΒ και το Κέντρο Επιχειρήσεων του ΚΕΕΛΠΝΟ για θέματα Δημόσιας Υγείας.

          
   Παρατήρηση Πρώτη: το Κέντρο Επιχειρήσεων του ΚΕΕΛΠΝΟ ήταν κλειστό το απόγευμα της 23ης Ιουλίου 2018 και επικοινωνία με τα άλλα κέντρα επιχειρήσεων (ΓΓΠΠ, ΕΚΕΠΥ, ΕΚΑΒ) και τον κόσμο, δεν υπήρχε...  αποτέλεσμα: η προσπάθεια του ΕΚΕΠΥ να ανεύρει σάκους νεκρών αλλά και να συνεργαστεί με το συγκεκριμένο Κέντρο Επιχειρήσεων, ήταν αδύνατη. 
  Επίσης ήταν ανύπαρκτη η εκτίμηση της κατάστασης που υπήρχε στην περιοχή των πυρκαγιών, από τον κύριο φορέα Δημόσιας Υγείας.

           
   Παρατήρηση Δεύτερη: Η λειτουργία Εθνικού Κέντρου Τηλεφωνικής Ενημέρωσης (Call Center) δηλαδή ειδικής ομάδας τηλεφωνητών, οι οποίοι θα απαντούσαν σε όλα τα χρηστικά προβλήματα στους πολίτες της περιοχής, δεν υπήρξε, με αποτέλεσμα να προκύψει μία σύγχυση άνευ προηγουμένου τις πρώτες ημέρες μετά την καταστροφή, (εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι προσφέρθηκε μεγάλη επιχείρηση να διαθέσει το CallCenter της με 300 τηλεφωνικές γραμμές και 50 άτομα ΔΩΡΕΑΝ στην Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας για τις ανάγκες του τομέα υγείας και δεν υπήρξε ανταπόκριση και αξιοποίηση.


            Παρατήρηση Τρίτη: Οι οδηγίες του Υπουργείου Υγείας για θέματα Δημόσιας Υγείας καθυστέρησαν να ανακοινωθούν και τις βλέπουμε στο δίκτυο τόπο για πρώτη φορά στις 31-7-2018 (εννέα ημέρες μετά…)  

          Παρατήρηση Τέταρτη: Οι δειγματοληψίες και οι έλεγχοι της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του δικτύου ύδρευσης δεν έγιναν, ως όφειλε, τις επόμενες ημέρες (ίσως και εβδομάδες) από τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, που συντονίζονται από τα κέντρα επιχειρήσεων υγείας... αποτέλεσμα: να μην γνωρίζουμε εάν πρέπει να επανέλθουν ή όχι άμεσα οι κάτοικοι στην περιοχή.

         
    Σε όλα τα παραπάνω ένα είναι βέβαιο, ότι οι άνθρωποι οι οποίοι λειτούργησαν και ανταποκρίθηκαν στην αντιμετώπιση της συγκεκριμένης Εθνικής τραγωδίας, ήταν, είναι και θα είναι πάντοτε συνεπείς και αποτελεσματικοί στο βαθμό που τους επιτρέπει ο συντονισμός και η διοίκηση.    

        Ωστόσο για τους συγκεκριμένους, που διαχειρίστηκαν την συγκεκριμένη κατάσταση, θα μπορούσα να χαρακτηρίσω επιχειρησιακά τις αντιδράσεις τους, ως σύγχυση, άγνοια και αδυναμία λήψης αποφάσεων για την διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών.

          
   Οι παρατηρήσεις μου, έχουν επιχειρησιακό χαρακτήρα και θα πρέπει να αξιολογηθούν με νηφαλιότητα. Δεν επιτρέπεται σε παρόμοιες καταστάσεις να υπάρχουν λάθη… οι 91 και πλέον απώλειες ζωής θα μας θυμίζουν πάντα τις συγκεκριμένες στιγμές.    

           
  Στις μεγάλες καταστροφές ο στόχος είναι, η καταρχήν ελαχιστοποίηση των απωλειών υγείας (άλλωστε πάντοτε θα υπάρχουν) και δεύτερον, η αντιμετώπιση της άμεσης περιόδου μετά την καταστροφή με τον καλύτερο δυνατό και συντονισμένο τρόπο.

                                             
                             Πάνος Α. Ευσταθίου

                             Ορθοπεδικός Χειρουργός   

                      Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Αθηνών

                          Πρόεδρος  Ελληνικής Εταιρείας

                  Διαχείρισης Κρίσεων στον Τομέα Υγείας





7 σχόλια:

  1. ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ Ο ΙΑΤΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΡΙΣΕΩΝ,ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΩΚΙΔΑ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι ευθύνες που υπάρχουν σε όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα είναι τεράστιες, δυστυχώς η παρούσα κυβέρνηση έχει αλλεργία στην έννοια" Τεχνοκράτης" και τοποθετεί αφειδώς κομματικα στελέχη σε όλα τα πεδία ακόμα και σε τομείς ζωτικής σημασίας οπως είναι η πολιτική προστασία... μακάρι επιστήμονες και εμπειρογνώμονες όπως ο κ. Ευσταθίου με τόσα χρόνια εμπειρίας και γνώσης να ήταν επικεφαλής... τουλάχιστον θα ήξεραν πως να διαχειριστούν τα θύματα και τους συγγενείς...κρίμα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σοβαρός και τεκμηριωμένος ο λόγος του. Από τους τίτλους που γράφει ότι κατέχει φαίνεται ότι η μετράει η άποψή του. Έναν τέτοιο άνθρωπο χρειάζεται ο Νομός μας για να μας εκπροσωπεί στη βουλή,με γνώσεις και διεθνώς αναγνωρισμένο κύρος και όχι με προσόντα τις συμμετοχές σε κοινωνικές εκδηλώσεις της περιοχής!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πραγματικά πόσο δύσκολο είναι επιστήμονες του κύρους και του βεληνεκούς του κ.Ευσταθιου να αναλάβουν επιτέλους μόνιμο ενεργό ρόλο στο δημόσιο βιο...η Διοίκηση απαιτεί συνέχεια- κανόνας απαραβίαστος...αν βρισκόμασταν σε οποιαδήποτε άλλη Δυτική χώρα σίγουρα θα τον αξιοποιούσαν στον μέγιστο βαθμό, στην χώρα μας όμως βασιλευει ο κομματικός νεποτισμός και η ψηφοθηρια..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΒΛΕΠΩ ΕΧΕΤΕ ΑΝΑΛΑΒΕΙ ΕΔΩ ΜΕΣΑ ΟΛΟΙ ΣΑΣ ΝΑ ΤΟΥ ΚΑΝΕΤΕ ΤΗΝ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ !!!
    ΜΕ ΤΙΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΗΛΕΙΑ, ΠΟΥ ΗΤΑΝΕ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ??
    ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΙΧΕ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΕΙ ΤΟΤΕ Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ?????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ φίλε δεν είσαι ενημερωμένος !!!κατά τη διάρκεια των πυρκαγιών στην Ηλία ο Πάνος Ευσταθίου ήταν ο Διοικητής του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας ΕΚΕΠΥ και ήταν ο άνθρωπος ο οποίος έκανε την επιχείρηση περισυλλογής και διάσωσης των ανθρώπων από όλα τα χωριά της περιοχής ,μεταφέροντας τους στα ξενοδοχεία της παραλίας του νομού. Ήταν από την πρώτη στιγμή στο Νοσοκομείο του Πύργου, ήταν Επίσης υπεύθυνος για την ταχεία υγειονομική υποστήριξη και την οικονομική ενίσχυση που εδόθη την εποχή εκείνη. Ο Καραμανλής ο ίδιος τον είχε επιλέξει για τη συγκεκριμένη θέση !!!! Η επιχειρησιακή ανάλυση για την αντιμετώπιση του Τομέα Υγείας την εποχή εκείνη αποτέλεσε τον κύριο αντικείμενο στην Health Security Committee της Ευρωπαϊκής Ένωσης με εκπρόσωπο τον Διοικητή του ΕΚΕΠΥ Πάνο Ευσταθίου Αυτά τα λίγα… Δεν ήξερες ορθόν…. δε ρώταγες….

      Διαγραφή
  6. Εξαιρετική προσέγγιση και επιχειρησιακή ανάλυση από έναν φοβερά κατηρτισμένο τεχνοκράτη. Τέτοια άτομα μπορούν να πάνε την Φωκίδα μας ένα βήμα πιο μπροστά.
    Σ.Ζ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή